Do greckiego miasteczka zjechały grupy młodzieży z Polski, Węgier i Włoch, a gospodarzem całego wydarzenia była Szkoła nr 5 w Kilkis. Marcowa mobilność koncentrowała się wokół tematów ekologicznych  i za cel stawiała sobie zapoznanie z działaniami proekologicznymi prowadzonymi przez szkoły partnerskie. Była to też świetna okazja do szlifowania języka angielskiego przez młodych ludzi, budowania nowych relacji oraz poznawania piękna greckiej ziemi.

Bogaty program przygotowany przez gospodarzy pozwolił nam na zwiedzenie 300-metrowej jaskini odkrytej w 1925 roku i udostępnionej zwiedzającym 35 lat temu. Kolorowe stalagmity i stalaktyty pojawiły się przed naszymi oczami, a z interesującej opowieści przewodnika dowiedzieliśmy się, że jaskinia była miejscem schronienia wielu prehistorycznych zwierząt, których pozostałości w postaci kości i zębów zostały odkryte przez badaczy tego miejsca

Nie sposób było nie zwiedzić Salonik z Białą Wieżą, która w przeszłości pełniła funkcje więzienia, a dziś stanowi istotną atrakcję turystyczną tego miasta. Młodzież w promieniach wiosennego słońca spacerowała deptakiem, ciągnącym się wzdłuż nadbrzeża morza Egejskiego i „zaliczyła” grupowe zdjęcie przy słynnej instalacji „Parasole,” zaprojektowanej przez znanego greckiego rzeźbiarza, malarza i architekta George Zongolopoulosa. Ponadto uczniowie odwiedzili Muzeum Archeologiczne i poznali dzieje starożytnej Macedonii. Wisienką na torcie okazały się warsztaty anglojęzyczne, podczas których młodzież, pracując w grupach, odkrywała tajniki sztuki i życia starożytnej Grecji.

Ostatni dzień mobilności spędziliśmy nad jeziorem Kerkini, utworzonym na dawnych mokradłach w latach 30-tych ubiegłego stulecia. Dziś ten sztuczny akwen wodny znany jest przede wszystkim ornitologom. W sezonie migracji spotkać tu można pelikany, kormorany i flamingi. Płynąc po jeziorze łodziami,  podglądaliśmy przez lornetkę stado flamingów i dostojnego pelikana. Szacuje się, że nad jeziorem w ciągu roku pojawia się ponad 220 gatunków ptaków. Jedna trzecia z nich to gatunki wpisane do greckiej czerwonej księgi zwierząt. Poza tym jezioro jest domem dla licznych ryb oraz prawie 50 gatunków płazów i gadów. Żyją tu też ssaki – w okolicznych lasach spotyka się niedźwiedzie, latem i wiosną pławią się tutaj bawoły.

Nasze spotkanie zakończyło się w czwartek wieczorem przyjęciem pożegnalnym, podczas którego każde państwo miało zademonstrować jeden z narodowych tańców. Uczennice z naszej szkoły zatańczyły poloneza. Jego eleganckie wykonanie wzbudziło aplauz wśród zebranej publiczności. Istotnymi punktami wieczornego przyjęcia była również gra „Poszukiwanie skarbów”, prowadzona przez grecką nauczycielkę w międzynarodowych grupach oraz stoły suto zastawione greckimi przysmakami.

Trzy dni wspólnego pobytu przeszły w oka mgnieniu, ale pozostawiły wiele wspomnień, dziesiątki zdjęć i mocną motywację do uczenia się języka angielskiego.

Mobilność uczniów odbywała się w ramach projektu unijnego programu Erasmus+ „Uczniowie szkoły podstawowej stają się obywatelami globu”, który od października 2020 roku jest realizowany w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Tylmanowej w partnerstwie ze szkołami z Włoch, Węgier i Grecji. Otrzymany grant pokrył koszty podróży, zakwaterowania, wyżywienia oraz program wycieczki.